Cover Focus Groups

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book € 15,00
series "Itinerari"
pp. 168, Brossura, 978-88-15-13900-9
publication year 2010

ANNALISA FRISINA

Focus Groups

A Practical Guide

This book attempts to make focus group techniques accessible to anyone who wants to use them even with no prior experience. Unlike other texts on the same topic, this book avoids specialist jargon and explains in a clear and coherent way how, through the conduction of focus groups, data are "generated" rather than "collected". It also shows how to use the method in flexible and creative ways in order to address different research needs.

Contents: Introduction. - 1. Putting Together a Group. - 2. What to Discuss. - 3. Listening, Observing, Interacting. - 4. Interpreting Discussions. - 5. Describing Research. - Conclusions. - Bibliographical References.

Annalisa Frisina teaches Social Research Methodology (Qualitative Techniques) at the University of Padua.

Introduzione

I.
Costruire un gruppo
•  Scegliere i partecipanti
•  Quanto e' grande un gruppo? quanti gruppi sono necessari?
•  Un gruppo di “simili”?
•  Un gruppo di “estranei”?
•  Trovare e motivare i partecipanti

II. Discutere: che cosa?
•  Preparare il tema
•  Il rituale delle domande
•  Passaggi necessari
•  Fase pilota: verifica/produzione del materiale stimolo
•  Esempi

III. Ascoltare, osservare, interagire
•  Oltre l'individuo, il gruppo
•  Discorsi in (inter)azione
•  Corpi che discutono
•  Condurre, moderare, facilitare
•  Sul conflitto

IV. Interpretare le discussioni
•  Discussioni ricordate, filmate, trascritte
•  Cogliere la polifonia
•  Come e che cosa: esempi di analisi
•  Contestualizzare e produrre teoria
•  Discussioni di gruppo e sfera pubblica

V. Raccontare la ricerca
•  Esercizi di riflessività
•  Saper scrivere per diversi uditori
•  Valorizzare la complessita'
•  La forza delle immagini nella ricerca-(azione)
•  Discussioni di gruppo e "back-talk”: la ricerca continua

Conclusioni

Appendice

Riferimenti bibliografici

See also

copertina Data Analysis
copertina La socializzazione
copertina Optimism
copertina Elementi di statistica