Cover Leaders and Their Stories
series "Saggi"
pp. 312, Brossura, 978-88-15-28024-4
publication year 2019

SOFIA VENTURA

Leaders and Their Stories

Narratives, Political Communication, and the Crisis of Democracy

The essential role played by narration in political systems is explored via thirteen case studies of leaders (from five different countries): Reagan, Thatcher, Mitterrand, Kohl, Clinton, Blair, Schröder, Berlusconi, Obama, Cameron, Sarkozy, Merkel, and Renzi. Each of these leaders endeavoured to embody novelty and change. The author skilfully draws upon social science, psychology and neuroscience in order to identify the mechanisms that make storytelling an effective tool for creating emotions and instilling a sense of identity and involvement with narrators/leaders. The text also provides an overview of the evolution of communication, political marketing and electronic media over recent decades. Finally, the book also explores the current narrations proposed by Donald Trump, Matteo Salvini and Emmanuel Macron, highlighting how they impoverish political discourse, reflect the imperatives of entertainment and media logic, and embody the advent of a narcissistic society.

Sofia Ventura teaches Political Science at the University of Bologna and the Guido Carli Free International University for Social Studies (LUISS) in Rome.

Introduzione
Parte prima: Il fenomeno
I. I leader, i follower, la mente e le storie
1. Il leader e i seguaci.
2. Le storie e l’azione collettiva.
3. Catturati dalle storie.
4. L’identità attraverso le storie: la psicologia cognitiva.
5. Le neuroscienze, le emozioni e le storie.
II. I leader, la personalizzazione e la celebrità
1. Presidenzializzazione e personalizzazione della politica.
2. Media e politica.
3. La politica raccontata e lo storytelling dei leader nella società mediatizzata.
Parte seconda: I casi
III. Gli anni Ottanta
1. Ronald Reagan: the Great Communicator.
2. Margaret Thatcher: la convinzione.
3. François Mitterrand: il monarca.
4. Helmut Kohl: il cancelliere della riunificazione.
IV. Tra gli anni Novanta e il nuovo millennio
1. Bill Clinton: the new democrat.
2. Tony Blair: il fascino e la convinzione.
3. Gerhard Schröder: il cancelliere mediatico.
4. Silvio Berlusconi: l’inossidabile.
V. Il nuovo millennio
1. Barack Hussein Obama: la speranza.
2. David Cameron: giocare con il fuoco.
3. Nicolas Sarkozy: l’iperpresidente.
4. Angela Merkel: la kanzlerin venuta dall’Est.
5. Matteo Renzi: l’eroe della fiaba.
Conclusioni. La leadership tra visione, fiction e democrazia
1. Lo storytelling mediatizzato.
2. Dagli anni Ottanta ad oggi, tra visione e messa in scena.
3. Dove siamo finiti: Trump, la Brexit, Macron e Salvini. E la democrazia?
Riferimenti bibliografici