Cover Avant-Garde Women

Buy:

book € 22,00
e-book € 14,99
Formato:  Kindle , ePub
series "Biblioteca storica"
pp. 288, Brossura, 978-88-15-29264-3
publication year 2021

CLAUDIA SALARIS

Avant-Garde Women

“Women, if you want to realize yourselves… are you prepared for the Wrench? There is no half-measure – NO scratching on the surface of the rubbish heap of tradition will bring about Reform, the only method is Absolute Demolition.” - Mina Loy, Feminist Manifesto, 1914

The world of the artistic avant-garde in the first half of the 20th century, from Futurism onwards, is populated by a significant group of women: writers, painters, polemicists, actresses, dancers, photographers. Often little known, these women expressed themselves in a variety of art forms and through their behaviour and life choices, thus feeding an early debate on the social role of women. A major scholar of avant-gardes, the author of this book has sought out and rediscovered these women: Eva Kühn Amendola, Benedetta Cappa Marinetti, Luisa Casati, Tina Modotti, revolutionaries, and Soviet spies. These thirty portraits of artists (who were either Italian or connected to Italy) provide a lively depiction of the “other half of the sky”, featuring characters who at times seem fictional and often convey a surprising modernity.

Claudia Salaris is a scholar of Futurism and Avant-Garde Art.

Introduzione
I. Valentine de Saint-Point, la prima futurista
1. Una dichiarazione scandalosa
2. Superfemmina androginica
II. Incontri internazionali, nuove ricerche e Dada
1. Aleksandra Ekster, Ol’ga Rozanova, Mina Loy e Frances Simpson Stevens all’Esposizione libera futurista internazionale
2. Natal’ja Gončarova a Roma con i Balletti russi
3. Nuove tendenze a Milano: Adriana Bisi Fabbri e Alma Fidora
4. La dadaista Maria d’Arezzo
III. Parole in libertà. Donna + amore + bellezza, matrimonio, divorzio, amore libero
1. Marietta Angelini, cameriera di Marinetti e prima poetessa parolibera
2. Maria Ginanni, musa cerebrale della «pattuglia azzurra »
3. Il «genio spiralico» di Irma Valeria
4. Fulvia Giuliani da attrice futurista ad «astro indipendente »
5. La questione femminile su «L’Italia futurista»
6. Rosa Rosà. «Le donne del posdomani»
7. Enif Robert. «Un ventre di donna»
8. La partecipazione alla vita sociale e politica tra guerra e dopoguerra
9. Fiammetta e l’occupazione di Fiume
IV. Le metamorfosi di Eva Kühn
1. Una giovane russa indipendente
2. Magamal futurista
3. La riforma del manicomio
4. La politica
5. Epilogo
V. Růžena Zátková, Signora X futurista
1. Da Praga a Roma
2. Cerchi aperti
3. La montagna incantata
4. Anni intensi
VI. Benedetta. Il femminile come differenza
1. «Libera e ribelle»
2. «Una sensibilità digitale specialissima»
3. I romanzi
4. «Trasfiguratrice lirica»
5. L’ultima stagione
VII. Desiderio di volare
1. Ragazze moderne
2. Giannina Censi e l’aerodanza
3. Barbara, aeropittrice e aviatrice
4. Maria Goretti. «Preferisco l’ascensore»
5. Adele Gloria, donna del Sud
6. Wanda Wulz, donna del Nord
7. Altre protagoniste
VIII. Immaginismo e novecentismo
1. Elena Ferrari, poetessa, rivoluzionaria e spia
2. Amelia Della Pergola, in arte Diotima
3. Paola Masino, la signora del realismo magico
IX. «L’eredità di Saffo», un caso letterario
X. La marchesa Casati. Il piacere di essere dandy
XI. Tina Modotti. La rivoluzione in un clic
Note
Indice dei nomi

See also

copertina The Golden Ratio
copertina Wonderful Creatures
copertina C'eravamo tanto odiati
copertina The Importance of Winning