Cover The Forms of Fashion
series "Farsi un'idea"
pp. 168, Brossura, 978-88-15-25816-8
publication year 2015

MARIA LUISA FRISA

The Forms of Fashion

Fashion is often confined to the realm of appearance and frivolousness instead of being understood as a complex system involving creativity, business acumen, culture, communication and training. The fashion system changes very quickly: it must adapt to new markets and a variety of needs, but at the same time it has to cultivate capabilities and sensitivities allowing it to render its products extraordinary and desirable. This book skilfully describes the intense complexity of fashion: its history, its culture, its relationship with time, its role in redefining gender and identity, global tendencies in luxury, novel forms of clothing democratization, new professions in fashion (interpreted as a cultural system in which the boundaries between publishing, curating and museum management are increasingly less defined), fashion as in industrial system, and fashion as a theory of styles.

Maria Luisa Frisa, a fashion curator, co-ordinates the degree programme in Fashion Design and Multimedia Arts at the IUAV University of Venice and is president of the Italian Association of Fashion Studies (MISA).

1. La moda oggi
Di cosa parliamo oggi quando parliamo di moda?
Il valore della moda
La moda è morta?
2. La moda e il tempo
La circolarità imperfetta della moda
Tempo e progettazione
Il passato tra archivio e heritage
Forme del cambiamento
3. Geografie della moda
Moda e città
Parigi
Milano
Londra
New York
Rompere le regole
La rivoluzione belga
Le settimane della moda
Total living
4. Moda tra formazione e mondo del lavoro
Scuole di moda
Università e impresa: le sfide della formazione
Talent scouting: graduation show e concorsi
Le professioni della moda
5. Moda come sistema culturale
Moda, museo e fashion curating
Mostrare la moda
L'arte è come la moda
6. Lusso, moda democratica, sostenibilità
Il lusso della sostenibilità
Moda etica e fast fashion
Moda, ambiente, ecologia: progettare in modo sostenibile
Forme del lusso
I paradossi del lusso accessibile
7. Immagini e immaginari
Italian landscape: fotografia italiana di moda
Moda come immagine
Il linguaggio visuale della moda
Image maker
L'illustrazione di moda
Dream factor
Narrazioni
8. Stile e identità di genere oggi e domani
Stile, eleganza, glamour: i luoghi comuni della moda
L'abito fa il monaco
Moda e identità di genere
Androginia, unisex, a-sex
Per saperne di più