Cover Classical Thinkers Still Matter
series "Voci"
pp. 104, Brossura, 978-88-15-25156-5
publication year 2014

LUCIANO CANFORA

Classical Thinkers Still Matter

The role of knowledge about ancient culture and history in today's modern and complex world is an issue that has been debated endlessly. It is a widespread opinion that less space should be reserved to classical studies in school curricula. Luciano Canfora, a renowned scholar of Classical Greece and Rome, does not share this view. In this book he delivers a passionate and controversial defence of classical thinkers and shows how their legacy continues to be of crucial importance for understanding contemporary society. Many key issues in current affairs - such as the relationship between liberty and dependence, citizenship, the unitary nature of the human species, the role of competence in politics - closely resemble those that challenged and were thrashed out in ancient society, that was able to address them in a sound, hard-headed manner.

Luciano Canfora used to teach Classical Philology at the University of Bari, is the editor-in-chief of the journal "Quaderni di Storia", and writes for the Italian national daily newspaper "Corriere della Sera".

Preambolo
I. Gli studi classici sono pericolosi?
II. Stare al passo coi tempi: che vuol dire?
III. L'utilità dell'inutile è un sofisma
IV. Non giova cullarsi nell'autocompiacimento "umanistico"
V. Servono perché lì ci sono i "valori"?
VI. Il latino come disciplina
VII. Gli antichi non sono il nostro specchio, sono un universo drammatico
VIII. Ci riguardano perché i loro problemi insoluti e i loro conflitti sono anche i nostri...
IX. ... e perché non hanno scelto la via consolatoria
Appendice. Grandezza della traduzione
Antologia. Difese inefficaci degli studi classici nella scuola
1. «La scuola unica», di G. Coppola (1938).
2. «Il convegno del latino», di G. Coppola (1942).
3. «Ai lettori», di G. Funaioli e G. Perrotta (gennaio 1948).
4. «Crisi di scuola e di cultura», di C. Marchesi (luglio 1948).