Cover Gentrification

Buy:

book € 22,00
e-book € 14,99
Formato:  Kindle , ePub
series "Saggi"
pp. 240, Brossura, 978-88-15-25803-8
publication year 2015

GIOVANNI SEMI

Gentrification

The Disneyfication of Cities

Massive night-time traffic towards “movida” neighbourhoods and districts, street parties, itinerant open-air markets and other expressions of energy that make a city appear lively and dynamic are a part of urban culture. Ever since everyday life has ceased being grounded in industrial work rhythms and been “emancipated” by consumerism, living in cities has grown more appealing. But this is not true for everyone. That which makes a neighbourhood fashionable (that is, celebrated in the media, a glamorous tourist destination) is often the product of “artificial” re-development and renewal projects involving property speculation, appropriation of working-class areas, and expulsion of prior residents in favour of more privileged classes (the so-called “gentry”). The social fabric is thus torn asunder, in order to make room for an array of vintage dress retailers, artisanal breweries, Sicilian pastry shops and transnational flagship stores: an eclectic landscape, devoid of memory.

Giovanni Semi teaches Sociology of Urban Cultures and General Sociology at the University of Turin.

Presentazione, di Sharon Zukin
Introduzione
I. Una piccola storia della gentrification
1. Parigi, capitale della modernità
2. Il Greenwich Village di New York negli anni Trenta
3. Sulla costa d'oro di Chicago
4. Sobborghi, città-giardino e ritorni in città
5. Londra, negli anni Sessanta
6. Le ondate di gentrification
II. Mattoni, capitali e politica
1. La produzione della città
2. Il rent gap
3. Le growth machines
4. I regimi urbani
5. Le politiche di rigenerazione urbana e le nuove geografie globali
III. Aperitivi, capitali e cultura
1. La gentrification non è solo una questione immobiliare
2. Generazioni, valori e culture urbane
3. L'approccio postindustriale
4. Baby boomer e Generation X alla conquista dell'Atlantico
5. L'approccio dell'economia della cultura
6. Cultura e città per chi?
7. Quartieri, negozi e gallerie d'arte
IV. I protagonisti della gentrification
1. Le imprese: costruire materialmente la gentrification
2. I professionisti dell'intermediazione: gli agenti immobiliari
3. Le municipalità: produrre una città vivibile
4. Le famiglie: circuiti dello schooling e il ruolo dei figli
5. Enclave arcobaleno: la gay gentrification
6. Serate Erasmus e locali alla moda: la gentrification si vede di notte
V. Il caso italiano
1. Classi, case e città
2. Genova: turisti e studenti alla conquista del centro storico
3. Milano: l'Isola, la Stecca e l'emiro
4. Roma: patrimonio pubblico e spazi privatizzati
5. Torino: pirotecnica, debito e licenze commerciali
Conclusioni
Riferimenti bibliografici
Indice dei nomi

See also

copertina Teoria ed esperienza urbana
copertina Rigenerare la città
copertina Città e regioni nel nuovo capitalismo
copertina Motivazione e apprendimento